Met 50 jaar ervaring bij Salverda heeft Gerard een bijzondere taak
Kennisoverdracht
Als je iemand met veel ervaring zoekt, dan moet je bij hoofduitvoerder Gerard Lokhorst zijn. Al 50 jaar lang is hij werkzaam bij Salverda. Sinds twee jaar is hij een vraagbaak voor leermeesters en een vangnet voor leerlingen. Zo wil hij leerlingen als Reymon Strijkert een goede basis meegeven voor later.
Het is maandagochtend. Ruim voor 07:00 uur is Gerard al aanwezig op het bouwterrein van een bijzonder project. Het kantoor van Salverda wordt namelijk uitgebreid en voorbereid op de toekomst. Gerard is hiervoor onder andere verantwoordelijk voor het goede verloop van het project.
De maandag begint met de voorbereidende werkzaamheden voor donderdag. Dan worden er tribunes geplaatst van zware betonplaten. Hiervoor moet de ondergrond vlak gemaakt worden. Gerard plant altijd alles zo goed mogelijk vooruit: “Op vrijdag zorg ik dat iedereen weet wat er maandagochtend moet gebeuren. Zo weet iedereen wat er verwacht wordt.”
Gerard helpt de leerlingen hun draai te vinden in het werkleven. Hij helpt ze door er regelmaat in te krijgen. Hierbij vindt hij het belangrijk dat ze zoveel mogelijk ervaring opdoen. “Ik vind goede begeleiding en kennisoverdracht hierbij het belangrijkste”, voegt Reymon toe. Gelukkig heeft Gerard kennis in overvloed. Hij werkt niet dagelijks met de leerlingen samen, maar hoopt ze wel het goede voorbeeld te geven. “Ook bij Salverda zijn volop doorgroeimogelijkheden”, benadrukt hij.
“Ook bij Salverda zijn volop doorgroei-mogelijkheden.”
- Gerard Lokhorst
Met positiviteit kom je verder
De week van Gerard is verder gevuld met ritten naar de verschillende klussen. Zo brengt Gerard op dinsdag een bezoek aan de jongens die in Zwolle aan het werk zijn. Hij vindt het belangrijk dat iedereen zo veel mogelijk op de hoogte is van de voortgang. “Ik ga vaak met een sneetje brood of bakje koffie bij ze zitten. Dat vind ik het mooiste. En werkt ook het beste”, vertelt hij. Daarnaast wordt hij door leermeesters gevraagd om waar nodig de leerlingen te motiveren. “Soms raakt een leerling wat achterop. Vanuit mijn rol kan ik dan voor de juiste prikkel zorgen.” Volgens Gerard moet je als leerlingbegeleider geduld hebben, maar ook kunnen uitleggen hoe iets beter kan. Boos is hij eigenlijk nooit, zelfs frustratie komt er zelden aan te pas. “Als je met een negatieve insteek werkt, heb je er ook geen plezier in”, zegt hij. Gerard probeert de leerlingen dan ook een positieve instelling aan te leren: “Met positiviteit kom je veel verder dan met negativiteit.”

Investeren in de toekomst
Donderdag begon de dag van Gerard met een excel-cursus. Waarna hij direct gaat kijken bij het plaatsen van de betonnen tribunes. “Al snel zie ik dat het loopt zoals het bedacht is. Dat geeft zo’n heerlijk gevoel”, zegt hij uitgelaten. Hij benadrukt daarbij dat het allemaal teamwork is: “Uiteindelijk doe je het allemaal samen.” Vanuit die gedachte probeert hij de leerlingen vanaf hun eerste dag betrokken te krijgen. Maar het kan voorkomen dat een leerling niet helemaal tot zijn recht komt. “Een leermeester komt dan bij mij. Waarna ik met hem en de leerling in gesprek ga”, legt hij uit. Samen zoeken we dan naar een oplossing. Op vrijdag is Gerard al weer druk met de voorbereidingen van de volgende week. Zijn werk doet hij zichtbaar nog steeds met veel plezier. Hij is dan ook blij dat hij de leerlingen weet te motiveren voor de bouw: “Het mooiste is zien dat ze opbloeien. Gewoon door het geven van aandacht en vertrouwen.” Tijdens de opleiding ziet hij de leerlingen flink groeien. “Door nu in de toekomst te investeren, hoop ik dat Salverda hier later de vruchten van kan plukken”, zegt hij.

“Met positiviteit kom je veel verder dan met negativiteit."
- Gerard Lokhorst
Samen maken we morgen
Samen maken we morgen